Splitting av tv-skjermen og reklame - Meget interessant forslag
Kulturdepartementet med Trond Giske i spissen foreslår å tillate reklame over halve tv-skjermen mens et program sendes kan man lese på Dagbladet . Forbrukerombudet er skeptisk til forslaget, og frykter at reklamen kan bli for påtrengende hvis forslaget blir vedtatt. Reklamefinansierte tv-kanaler som TV2, TvNorge og TV3 liker selvsagt forslaget, da de da kan tjene mer penger på reklame. I dag kan kan man gå bort fra tv-skjermen straks det er en reklamepause, men det kan man ikke hvis dette forslaget blir vedtatt. Man blir på sett og vis tvunget til å se reklamen hvis man vil få med seg hele programmet. Og for mange som nå har fått seg dekodere med opptaksfunksjon, såkalte PVR-bokser, så vil man da ikke lenger kunne spole over reklamen som man kan gjøre i dag. Ihvertfall ikke hvis man vil få med seg hele programmet. Men det kan også være positive ting med forslaget for oss tv-tittere. For eksempel blir tv-programmet ikke avbrutt så spenningen holdes oppe gjennom programmet. TV2 nevner i